فهرست عناوین
بسیاری از الگوریتم هایی که از طرف گوگل معرفی شده اند تاثیر مستقیمی بر روی وضعیت ترافیک وب سایت ها خواهند داشت اما درحقیقت به قطعیت نمیتوان گفت که تمام این الگوریتم ها بهصورت مستقیم با سئوی وب سایت ها در ارتباط هستند . گوگل از قدرتمندترین موتور های جستجو محسوب میشود که تمامی اهداف آن در سال های اخیر به ارائه بهترین خدمات برای مشتریان ختم شده است و به همین دلیل در سال 2011 اولین الگوریتم خود را در راستای بهبود عملکرد جستجو و بهتر شدن تعامل کاربران با دنیای اینترنت و وب معرفی و اجرا کرده است.
گوگل با استفاده از الگوریتم ها و آپدیت های مختلفی که دارد نکات مهمی را در مورد رتبه دادن به وب سایت ها در نظر میگیرد. به طور مثال نوع و کیفیت محتوا، قابلیت ریسپانسیو یا واکنش گرا که همان نحوه نمایش وب سایت در موبایل، تبلت، کامپیوتر و دیگر دستگاه ها است، لینک سازی ها و … تمامی این موارد از نظر گوگل و الگوریتم های آن بسیار مورد اهمیت میباشند.
الگوریتم پنگوئن
در الگوریتم پنگوئن به بک لینک ها توجه بسیاری میشود، بک لینک ها همان لینک هایی هستند که از یگ صفحه به صفحه ای دیگر وصل میشوند. در واقع هنگامیکه یک وب سایت به وب سایت دیگر لینک میدهد بک لینک ساخته میشود، چرا که باعث میشود افراد دیگر نیز وارد وب سایت شوند. بک لینک های طبیعی طراحی شده اند تا بهترین گزینه برای این کار شمرده شوند، زیاد بودن تعداد بک لینک های طبیعی و باکیفیت جایگاه وب سایت در نتایج جستجوی گوگل را افزایش میدهد.گوگل بر اساس چنین ویژگیهایی بک لینک ها را امتیاز مثبت یا منفی می بخشد درنتیجه ارزش وب سایت به طبع افزوده یا کاسته خواهد شد. بک لینک های مثبت باعث بالا رفتن رده های بالای وب سایت شده و در مقابل بک لینک های منفی سبب پایین آمدن ارزش وب سایت و قرار گرفتن در رده های پایین میشود.
فاکتور هایی نیز وجود دارد که از نظر الگوریتم پنگوئن بر روی وبسایت ها تاثیر گذار است، بهطور مثال؛
- پنهانکاری صفحات راه در رو
- سوءاستفاده از تکههای غنی نشانهگذاری شده
- ایجاد صفحات با رفتارهای مخرب
- ارسال پرس و جو های خودکار به گوگل
- محتوای تولیدشده اتوماتیک
الگوریتم کبوتر
الگوریتم گوگل کبوتر چه وظایفی را بر عهده دارد؟ همان طور که میدانید افراد همیشه در حال جستجوی موضوعات و اطلاعات متفاوت هستند. درواقع الگوریتم کبوتر به دنبال کلمات کلیدی پرکاربرد در متن شما میگردد. باید نسبت به استفاده معقول و منطقی از کلمات کلیدی در متن خود آگاهی بسیاری داشته باشید، نکته مهمی که باید بدانید این است در صورتی که کلمات کلیدی به کار رفته در متن شما از حد مجاز بیشتر باشد ابتدا جریمه خواهید شد، اما بعد از مدتی گوگل وب سایت شما را پنالتی کرده و دیگر در نتایج جستجوی خود به نمایش نمیگذارد .
موبایل فرست ایندکس
احتمالاً میدانید که کاربران درصد بالایی از کاربران گوگل تنها از نسخه دسکتاپ استفاده میکردند اما با گذر زمان درصد بیشتری از کاربران به استفاده از نسخه موبایل و وب سایت ها روی آوردند، به همین دلیل این موضوع تمرکز گوگل را بر روی نسخه موبایل ها و وب سایت ها جذب نمود و رسماً توسط گوگل اعلام شد که نسخهی موبایل سایت ها در اولویت قرار خواهد گرفت و از این طریق نسخه موبایل صفحات وبسایت را ایندکس میکنند.
الگوریتم رنک برین یا RankBrain
رنک برین در میان الگوریتم های گوگل جستجو یکی از خاص ترین ها به حساب میآید چرا که گوگل در این بروز رسانی برای مدیریت عبارت های سرچ شده از ماشین یادگیری استفاده کرده است به این صورت که درصورتی شما نمیتوانید کلمه ای را حدس بزنید، میتوانید با سرچ کلمه مشابه با آن براساس نتایج مرتبط آن کلمه را در گوگل بیابید.
الگوریتم دزدان دریایی، از دیگر الگوریتم های گوگل
یکی از الگوریتم های گوگل که کاملاً با اسم خود همخوانی دارد الگوریتم دزد دریایی میباشد. گوگل در سال 2012 با ایجاد این بروزرسانی سعی بر این داشته است تا کپیبرداری از مطالب وبسایت های دیگر را از بین ببرد، از همین رو برای وبسایت هایی که محتوای تکراری را منتشر میکنند رتبه منفی در نظر میگیرد.
الگوریتم طبی
احتمالاً میدانید که الگوریتم طبی یک الگوریتم بسیار وسیع و هستهای است و میتواند به راحتی وب سایت های مختلفی را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به تغییرات زیادی در آن ها شود. جالب است بدانید که تنها الگوریتمی که فقط یک حوزه را مشخص کرده و به عنوان هدف قرار داده است، الگوریتم طبی میباشد که حوزه پزشکی و اطلاعات مربوط به آن را بررسی میکند و آن هم به احتمال زیاد به دلیل نجات کاربران از دریافت اشتباهات غلط پزشکی میباشد.
معیار مؤثر در بهینه سازی برای الگوریتم های گوگل در سئو
مرتبط بودن محتوا : هنگام تولید محتوا بهتر است از چندین کلمه کلیدی مرتبط با هم استفاده کنید و محتوای مرتبط را با تعداد معینی از کلمات کلیدی آماده کنید.
سرعت بارگذاری صفحه: در صورتی که سرعت بارگذاری صفحه وب سایت شما کم باشد ممکن است هدف الگوریتم های گوگل قرار بگیرد. چرا که بار گذاری سریع صفحات از عوامل اصلی در ایجاد تجربه کاری مطلوب است.
طراحی وب سایت بر اساس الگوریتم های گوگل : وبسایت ها باید تجربه کاربری مناسبی داشته باشند تا به راحتی بتوانند در صفحات اول و جستجو های بالا قرار بگیرند.
کیفیت لینک ها: اگر میخواهید رتبه وب سایت خود را در گوگل بهتر کنید توصیه میشود فقط از لینک های مفید و مرتبط با متن استفاده کنید، در غیر این صورت ممکن است به خاطر داشتن لینک های نا مرتبط و بیکیفیت جریمه شوید.
خاصیت ریسپانسیو یا واکنش گرا : از دیگر ویژگی هایی که از نظر گوگل بسیار مورد توجه قرار گرفته است فعال کردن حالت ریسپانسیو یا واکنش گرا میباشد. به طوری که سایت مرتبط بتواند علاوه بر کامپیوتر در دستگاه های دیگر همچون موبایل، لپ تاپ، تبلت و… نیز به راحتی به نمایش گذاشته شود .
تعامل با کاربران : ممکن است سیستم رتبه بندی گوگل صفحات شما را به دلیل بی کیفیت بودن محتوا برای کاربران جریمه کند، توصیه میشود برای بهتر کردن رتبه وب سایت خود محتوا های با کیفیتی را در اختیار کاربران قرار دهید در حقیقت محتوای منتشر شده باید مغذی باشد.
سخن پایانی
با وجود اینکه الگوریتم های گوگل می توانند سبب جریمه شدن یا افت رتبه وب سایت ها شوند در مقابل نیز میتوانند به کاربران کمک بسیاری کنند. این الگوریتم های موتورهای جستجو سبب شده اند که نتایج جستجوی گوگل بهبود پیدا کرده و رقابت بین وب سایت ها افزایش یابد و درنهایت وب سایت هایی که دارای کیفیت بالا محتوای مغذی لینک های کارآمد تعداد کلمات کلیدی مناسب و از این قبیل موارد باشند، برای گوگل اهمیت بالایی داشته و میتوانند در رتبه بالای گوگل قرار گیرند.