فهرست عناوین
اگر شما هم یکی از کسانی هستید که در شبکههای اجتماعی و دنیای مجازی فعالیت دارد احتمالاً میدانید که دیجیتال مارکتینگ یکی از قسمتهای جدا نشدنی از مشاغل و کسب و کارهای آنلاین است و به برند ها کمک خواهد کرد تا در چشم مخاطبین بهتر دیده شود.
پس از اطلاع از ابزار دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی می تواند تاثیر خیلی زیادی در رشد کسب و کارهای آنلاین داشته باشد، در این نوشته پیرامون ابزارهای شگفت انگیز در دیجیتال مارکتینگ مطالبی بیان خواهد شد و به بررسی تعریفی از دیجیتالمارکتینگ و ابزارهای تخصصی در این زمینه خواهیم پرداخت. اگر تمایل دارید در رابطه با این موضوعات اطلاعات خوبی داشته باشید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.
انواع ابزارهای دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی هم می گویند با یک سری ابزار های دیجیتال در کنار هم درست میشود و همین تعریف ساده خیلی خوب اهمیت استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را نشان خواهد داد. نیمی از تخصص دیجیتال مارکتینگ برابر با آموزش ابزارهای آن است هر اندازه که برای هر قسمت از بازاریابی دیجیتال ابزارهای گوناگون و فراوانی وجود دارد اما تنها بخش کمی از آنها پر استفاده و مهم می باشد.
ابزار دیجیتال مارکتینگ
در این نوشته می خواهیم به شکل فهرست بار بهترین ابزار دیجیتال مارکتینگ را بیان کنیم این ابزارها در ۱۲ گروه دسته بندی می گردد، بنابراین بدون هیچ صحبت اضافه به اصل موضوع می پردازیم.
یکی از قسمت های این ابزار سئو می باشد قسمت خیلی زیادی از کار در فضای دیجیتال مارکتینگ جذب کردن مشتری به وسیله موتورهای جستجو بهخصوص گوگل است، ابزارهایی که در این قسمت معرفی می شود پر اهمیت ترین موارد در بهینه سازی و سئو سایت است.
سرچ کنسول
یکی دیگر از ابزار سرچ کنسول می باشد که حضور وب سایت ها در نتایج جستجوی گوگل را عیب یابی و بررسی می کند با سرچ کنسول خواهید توانست ببینید مخاطبین با جستجویی چه کلید واژههای به صفحه شما ورود پیدا میکند؟ رتبه صفحات شما در نتایج جستجو به چه شکل است و در همه سایت شما از نظر گوگل در چه وضعیتی قرار دارید؟
ماز
یکی دیگر از این ابزار ماز است که یک مجموعه از خدمات رایگان وغیررایگان برای سئو و تحلیل رقبا به حساب میآید به وسیله ابزارهای رایگان ماز خواهید توانست بعضی از کارها مانند تحقیق بر روی کلید واژه ها بررسی کردن بک لینک ها و موارد دیگر را انجام دهید. خدمات قدرتمند و اصلی ماز در حالت غیر رایگان ارائه می گردد هزینه برخی از خدمات آن رایگان است و سرویس پرو از ۹۹ دلار در ماه شروع میشود.
سمراش
ابزار بعدی سمراش می باشد که این هم رقیب پلتفرم ماز است که جلوتر معرفی نمودیم این پلتفرم هم یک مجموعه کامل از ابزارهای بک لینک شبکههای اجتماعی دامنه و تحلیل است، هزینه آن هم بعد از عضویت قسمتی از خدمات داخلی پلتفرم رایگان است اما برای کسب اطلاعات بیشتر باید هزینه پرداخت نمایید که آن هم از ۹۹ دلار در ماه شروع میشود . و پلتفرم بعدی برای خدمات سئو با امکانات تحلیل و بررسی ahref است مانند دو رقیب قبلی سئو سایت شما را از قسمتهای مختلف بررسی و تحلیل خواهد کرد.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
با رشد دیجیتال مارکتینگ که به آن بازاریابی اینترنتی هم در کشور گفته میشود تمایل اشخاص به استفاده کردن از شیوه های آنلاین برای بازاریابی هر روز بیشتر می شود و نیاز به ابزارهای کاربردی و مفید در این حوزه بیشتر از قبل احساس میگردد. برای همین ما در این نوشته به طور کامل برترین ابزار دیجیتال مارکتینگ را معرفی کردیم پس با ما تا آخر همراه باشید . ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به چند دسته تقسیم می گردد ؛
دسته اول: ابزارهای بازدید
دسته دوم: وسیله های تحلیل کردن ارتباط استفاده کنندگان با صفحه
دسته سوم: ابزارهای تبدیل و فروش
دسته چهارم: ابزارهای تکرار چرخه
دسته اول از این ابزارها که برای آنالیز و آمار در دیجیتال مارکتینگ استفاده می شود و آمار بازدید کنندگان را مشخص میکند از بهترین ابزار دیجیتال مارکت برای بررسی کردن آمار بازدیدکنندگان سایت میتوان به این موارد اشاره نمود.
- Google Analytics
- Similarweb
- Compete
- Alexa
- Clicky
ابزارهای آنالیز
در این قسمت هم گوگل آنالیتیکس با اختلاف در صدر این جدول ابزار تحلیل و تجزیه سایت قرار دارد اما در صورتی که به دنبال یک جایگزین برای آن هستید پیشنهاد ما موارد زیر است.
- Piwik
- Kissmetrics
- Mixpanel
- SEO ranking
یک سری ابزار هم برای تحقیق کلمات کلیدی در دیجیتال مارکت استفاده میشود که بهترین این ابزار را در اینجا به ترتیب بیان میکنیم.
- Google keyword planner
- Keywordtool
- Google trends
- Kwfinder
- SEMrush
ابزار هایی که برای بررسی رتبه سئو وجود دارد برخی از معتبرترین ابزار دیجیتال مارکتینگ برای انجام این بررسی موارد زیر است.
- Google search console
- Moz
- Alexa
- Advanced web ranking
- site check
برخی از ابزار برای بررسی بک لینک است یکی از مهمترین قسمت ها در سئو آنالیز کردن بک لینک دریافتی رقیبان می باشد برترین ابزارهای بررسی بک لینک به این ترتیب است.
- Google search console
- Ahrefs
- Moz
- Majestic seo
- SEO PowerSuite
- Link research tools
قبل و بعد از انجام تبلیغات کلیکی به یک سیستم نیاز دارید که دیتا های مورد نیاز را برای تحلیل و تجزیه در اختیار شما بگذارد پلتفرم هایی که در اینجا معرفی می شود برای شما در این زمینه کمک کار خواهد بود.
- Google ads
- Search metrics
- Words stream
- Spy fu
- Semrush
ابزارهای مدیریت ارتباط با اینفلوئنسر
- اگر تمایل دارید تبلیغات را به راحتی به افراد سرشناس بسپارید تا برای شما انجام دهد می توانید از این پلتفرم ها استفاده نمایید هرچند نمونههای خارجی آن برای مشاغل داخلی چندان مناسب نیست و شما برای دریافت کردن بازخورد خوب باید از نمونههای داخلی آن استفاده کنید.
- Hype auditor
- Influencerdb
- Follower wonk
- Hyprbrands
- Grin
نمونههای داخلی
- Neshanet
- Tagrow
زیر شاخه های بازاریابی
جعبه ابزار دیجیتال مارکت به چه چیزی می گویند مجموعه زیر شاخه های بازاریابی دیجیتال جعبه ابزار دیجیتال است که یک دیجیتال مارکتر باید با آنها آشنایی کامل پیدا کند و بتواند با توجه به هدف پروژه از آنها خیلی خوب استفاده نماید.
شاید در پروژه های زیاد استفاده کردن از همه این ابزار مورد نیاز نباشد اما بالا بودن علم بازاریاب دیجیتال و آشنایی او با این مفاهیم و ابزارها قطعاً شما را از بقیه در زمینه کاری شما متمایز خواهد کرد.
با این که در نوشته های قبلی به شکل مفصل در رابطه با دیجیتال مارکتینگ، ضرورت و اهداف آن صحبت کردیم اما لازم است یک بار دیگر با هم تعریف کوتاه از دیجیتال مارکت را داشته باشیم تا با یک پیش زمینه وارد اصل قضیه شویم.
برنامه های دیجیتال مارکتینگ
Google AdWords، ابزار تبلیغات گوگل
یکی از محبوب ترین موارد برای تبلیغ مشاغل آنلاین در صفحات نتایج جستجوی گوگل است در این ابزار پرداخت طبق ساختار ppc پرداخت در مقابل هر کلیک یا در مقابل هر تماس انجام می شود، بنابراین می توانید از این ابزار هم استفاده کنید .
ویژگی این ابزار این است که میتوانید محدودیت بودجه ای برای هزینه صرف شده را مشخص کنید یک شیوه عالی برای به نمایش گذاشتن محصولات و یا خدمات در صفحه گوگل استفاده کردن از ادوردز است.
به طور مثال تصور کنید کسی بهترین سالن ورزشی را در تهران جستجو می نماید قطعاً شما میتوانید بر روی صورت خود کار کنید و این امید را داشته باشید که به شکل ارگانیک در نتایج اول گوگل دیده شوید، اما شیوه دیگری هم وجود دارد که می توانید هزینه برای این کلمه کلیدی پیشنهاد نماید و در نتایج صفحه اول ظاهر شوید پس تعداد زیادی بازدید کننده جذب خواهد شد.
ابعاد دیجیتال مارکتینگ
ابعاد دیجیتال مارکت قطعاً شامل روابط عمومی ایجاد تبلیغات رسانه های اجتماعی و بقیه فعالیتهای تبلیغی تنها نمی شود بلکه موارد پایین هم در بر خواهد گرفت اولین مورد تعریف محصولات است بعد از از مارکتینگ تعریف محصول شما است که به شکلی و معرفی تفاوت ها و ارائه پیشنهادات بی نظیر در رابطه با محصولات و خدمات شما می شود.
تعریف محصول به استفاده کننده توضیح خواهد داد که در ازای تهیه محصولات چه سودی خواهد کرد برای رسیدن به تعاریف کاربردی محصولات باید بازار را با استفاده کردن از جمعیت شناسی استفاده کننده مثل جنس، سطح درآمد، مرحله زندگی و سن تقسیم بندی نمود.
به طور مثال والدین و بازنشستگان، مجرد بودن ویژگی های یک اصول میتواند شامل گارانتی مناسب خدمات خیلی خوب خریدار قابلیت اطمینان پیدا کردن مقرون به صرفه بودن ارزش خرید سلامت خوب و وضعیت و سازگاری با محیط زیست باشد.
- شاخه های دیجیتال مارکتینگ
- سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو
- طراحی سایت کاربر پسند و جذاب
- بازاریابی محتوایی(content marketing)
- بازاریابی شبکه های اجتماعی(social media marketing)
- تبلیغات کلیکی (PPC)
- بازاریابی پورسانتی یا (Affiliate marketing)
- تبلیغات همسان (Native Ads)
- اتوماسیون بازاریابی (marketing automation)
- بازاریابی ایمیلی
- روابط عمومی آنلاین (online PR)
- بازاریابی درونگرا یا ربایشی (Inbound marketing)
- محتوای حمایت شده( sponsored content)
- بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
سخن پایانی
دیجیتال مارکت خیلی وسیع است و همه روزه زیر شاخه ها روش ها و ابزار جدیدی برای بهبود نرخ فروش و تبدیل به آن اضافه می گردد، قطعاً شیوه های بازاریابی دیگری مانند بازاریابی افیلیت و انواع دیگر بازاریابی اینترنتی به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم از شاخههای این بازار کلان و رقابتی به حساب میآید. اما دیجیتالمارکت به شکل کلی به این شاخه های اصلی تقسیم می گردد امکان دارد برای شما این سوال پیش آمده باشد که یک دیجیتال مارکت به همه شیوهها و ابزار بازاریابی بالا مسلط است باید به شما بگوییم نه. یک دیجیتال مارکت خوب باید با همه این ابزارها آشنا باشد و بتواند از آنها برای بهبود کسب و کار استفاده نماید و حداقل در یکی از آنها متخصص و صاحبنظر نظر گردد .