برندینگ و بازاریابی دو اصطلاح متفاوت هستند و به نوبه خود از اهمیت بالایی برخوردار هستند. احتمالا تا بحال صاحبان کسب و کار و بیزینسی را دیده اید که از دو واژه برندینگ و بازاریابی استفاده می نمایند و کسب و کار خود را در این راستا رهبری می نمایند، آیا تا بحال از خودتا پرسیده اید که هرکدام از این اصطلاح ها چه معنا و مفهومی دارند؟ برندینگ و بازاریابی چه نقشی در دیجیتال مارکتینگ دارند؟
بازاریابی به استراتژی ها، فرایند ها و کمپین هایی گفته می شوند که جهت آشنایی مشتری با برند استفاده می شوند و به روند تعریف یک برند و تمامی ارزش ها و وجه متمایز آن با سایر برندها برندینگ یا برندسازی گفته می شود.
برندینگ چیست؟
در حالت خلاصه برندینگ عبارت است از اینکه شما چه کسی هستید و بازایابی آگاهی در رابطه با برند شما است. برندینگ استراتژی شما را شامل می شود اما در حالی که بازاریابی اهداف تاکتیکی و استراتژیکی شما را شامل خواهد شد. برند سازی سبب می شود که انتظارات معمول مشتریان از برند و کسب و کار شما افزایش یابد و براورده شود و هنگام استفاده از خدمات و یا محصولات شما ، احساس رضایت بخشی و لذتبخشی را از سر بگذرانند . اگر تعریف درستی از هویت برند خود ارائه دهید با استفاده از برندسازی می توانید بر روی تمامی اقدامات بازاریابی خود تاثیر بگذارید.
بازاریابی چیست؟
در زمانیکه که صحبت از تفاوت برندینگ و بازاریابی می شود ، بازاریابی شامل مواردی نظیر راهکارها، ابزار ها و تمامی تلاش ها برای انتقال پیام برند شما خواهد شد. بازاریابی مدام در حال تغییر است دقیقا همانگونه که کالا ها و خدمات در حال گسترش و پیشرفت هستند. بازاریابی سبب می شود که مخاطب به طور خاص و مستقیم به سمت برند و شرکت شما هدایت شود. در حالت کلی مفهوم بازاریابی بسیار گسترده و جامع بوده و شامل کلمات کلیدی، عکس، متن، نمودار و … می باشد.
برندینگ یا بازاریابی
همانگونه که گفته شد هسته بازاریابی شما برندینگ شما است باید آن ها در اولویت قرار دهید. در صورتی که کسب و کار خود را به تازگی راه اندازی کرده اید و به گونه ای استارتاپ دارید ،در قدم اول باید برند را مشخص کرده و در قدم بعدی نیز ابزار ها و استراتژی های خود را آماده سازی کنید. در واقع این برند شما است که سبب می شود مشتریان برای بهره مندی از خدمات شما و محصولاتتان برای بار دوم و چندم به سمت شما هدایت شوند.
اگر به سایر کسب و کار ها همچون رستوران ها و کافه ها و… توجه کنید متوجه خواهید شد که برند آن ها سبب می شود که مشتریان به سمت کسب و کار و خدماتشان جذب شوند.
کلام آخر
در این بخش دانستید که برندینگ و بازاریابی دو عنصر مهم در یک کسب و کار و پیشرفت آن ها در زمینه مدیریت و فروش می باشند. لازم است بگوییم که برندینگ فقط به مشتریان در رابطه با برند شما اطلاعاتی را خواهد داد و این بازار یابی است که آن ها را به سمت کسب و کارتان هدایت خواهد نمود. در نهایت، همه کسبوکارها تمایل دارند تا جاییکه میشود مشتری بدست آورند و به سودهای کلان برسند. در واقع این دو مورد را میتوان معیارهای موفقیت یک برند نیز به حساب آورد.