فهرست عناوین
حتما شما هم تا کنون شنیده اید که در کسب و کار های موفق یک طرح و یک لوگو مخصوص به خود آن حرف وجود دارد و تنها مخصوص به آن می باشد. می توان گفت که لوگو معرف یک برند می باشد که نشان دهند اعتبار و معروفیت است. اگر در تعریف عامه بخواهیم دو واژه برند بودن و لوگو را تعریف کنیم در واقع بسیار شبیه و نزدیک به یکدیگر خواهند بود و تفاوتی با یکدیگر نخواهند داشت اما در واقعیت این طراحی لوگو می باشد که باعث میشود یک برند مشهور شود و در واقع یکی از اصل ترین راز برند شدن داشتن یک لوگو مخصوص به کسب و کار خودتان می باشد که مردم شما را با همان لوگو بشناسند.
تعریف لوگو
برای اینکه به مفهوم راز برند شدن از طریق طراحی لوگو پی ببرید اول باید به معرفی لوگو مشغول شویم. لوگوها در واقعه نشانه هایی هستند که از طریق کار های گرافیکی طراحی شده اند و دارای این قابلیت هستند که درآید ها باقی بمانند و در ذهن افراد ثبت شون. به معنای ساده تر می توان گفت که لوگوها در واقع هویت هر حرفه و هر کسب و کاری می باشد چون شما وقتی که اسم یک کسب و کار به گوشتان می رسد اولین چیزی که در ذهن شما نقش می بندد لوگو ان می باشد و لوگو به عنوان هویت یک کسب و کار می باشد که اهمیت بسیار زیادی دارد.
نقش موثر لوگو در برندینگ
لوگوها راز برند شدن موفق هر حرفه و هر کسب و کاری می باشد و هر برند مطرحی که در سطح بازار وجود دارد با یک لوگو مخصوص که نمایانگر آن برند می باشد شناسایی می شود. لوگو اگر به خوبی طراحی شود و بتواند حرفه شما در یک طرح خاص تعریف کند به پایه و اساس برند شما و راز برنده شدن شما در حرفه خودتان تبدیل خواهد شد.لوگو به مشتریان محصولات شما و یا هر حرفه ای کمک می کند تا در رابطه با اهداف شما اطلاعات پیدا کنند و اینکه هدف شما در این شغل چیست و در راه به دست آوردن چه چیزی هستید. شاید باورش سخت باشد که یک طرح گرافیکی چنان مسئولیت بزرگی را بر عهده داشته باشد و تمام مسئولیت های یک حرفه و معرفی آن به مردم و راز برند شدن یک حرفه و شغل را بر عهده داشته باشد.
مهم ترین اهداف لوگو در برندینگ
اولین نقشی که لوگو در هر حرفه ای دارد این است که نشان دهنده باشد و مردم از طریق ان بتوانند یک کسب و کار را شناسایی کنند. هنگامی که یک لوگو برای یک حرفه و یا یک شغل در هر زمینه طراحی و تولید می شود حتی با گذر زمان هدف ولگو تغییر نمی کند و تا زمانی که طراحی لوگو برای مشاغل وجود داشته باشد قصد اصلی آن که راز برند شدن مشاغال نیز می باشد که محصول تولید شده توسط یک کسب و کار و فرد مربوط به آن را در ذهن مردم حک و به یاد آنها بیاورد.
لوگو و اهمیت آن در کسب و کار
لوگو ها تنها نماد های زیبا نیستند بلکه نقش و عملکرد بسیار مهمی در هر حرفه و هر کسب و کار دارند و این لوگو هر کسب و کار می باشد که در شناسایی آن در سایر کسب و کار ها به افراد کمک می کند. موضوع لوگو و اهمیت یک طراحی لوگو خوب و منحصر به فرد زمانی اهمیت پیدا می کند که شما در شغل و حرفه خود رقیب های زیادی داشته باشد و بخواهد خود را به گونه ای به مردم جدا و برتر از آنها نشان دهید در این زمان است که لوگو مانند یک راه نجات خاص و مخصوص عمل می کند. نکته بسیار خوبی که در لوگو وجود دارد این است که تنها مخصوص به کسب و کار خودتان می باشد و هیچ کس نمی تواند از لوگو شما برای خودش شبیه سازی کند چون این کار جرم محسوب می شود و در صورت اطلاع و شکایت کردن شما پیگرد قانونی خواهد داشت.
نشان تجاری شما باید واضح و مفهوم باشد و باعث گیج شدن و سردرگمی مشتری ها شود و به گونه ای طراحی شود که مشتری ها شما با نگاه اول متوجه ارتباط لوگو با شرکت شما شوند. لوگو ها در واقع همان نشان های تجاری هستند که اطلاعات اصلی و مفیدی را در اختیار مشتریان و این توانایی را دارد تا اهداف شما ، برند شما و به طور کلی کسب و کار شما را به یکدیگر ربط دهد و در یک شکل خاص که معرف کسب کار شما می باشد طراحی کنید تا هر فرد یا هر مشتری با دیدن ان به یاد محصولات و خدمات شغلی شما بیفتد.
لوگو ها تاثیر بصری زیادی بر مخاطبان و مشتری ها شما می گذارد و نحوه عملکرد آن بدین صورت می باش که وقتی یک مشتری برای اولین بار لوگو شما را می بیند نقش و طرح لوگوشما در ذهن آنها نقش می بندد و خواه و ناخواه ذهن را به خود درگیر می کند و اگر در آینده با طرح مشابه با لوگوشما مواجه شوند اولین چیزی که در ذهن آنها تداعی می شود لوگو و حرفه شما می باشد.
تعریف برند
با این اینکه برندینگ و لوگو پوشش دهنده یکدیگر می باشند و لوگو راز برنده شدن است اما این دو تعریفی کاملا جدا از یکدیگر دارند. برند در واقع یک تصویر است که هنگامی که یک محصول تولید شده و کار هایی که توسط یک شرکت انجام می شود و خدماتی که در آن شرکت و شغل به مردم ارائه داده می شود را در ذهن افراد یادآور می کند. برند شدن یکی از شیوه های کسب و کار های موفق می باشد. یک نام و یک طرح خاص معرفی شغل شما باشد در شناسایی شغل شما به مردم کمک بسیار زیادی می کند . هنگامی که یک محصول بتواند به عنوان یک برند برتر در زمینه کسب و کار و یا تولید در یک کسب کار به در وسط بازار شناسایی شود به بزرگترین عامل موفقیت خود دست پیدا کرده است که باعث سود بیشتر و فروش بیشتر نیز خواهد شد.
انواع مختلف لوگو
لوگو ها در انواع مختلفی موجود می باشند که از نظر شکلی می توان آنها را به سه دسته کلی تقسیم کرد که نوشتاری ، ترکیبی و تصویری هستند که در این مقاله به اختصار هرکدام را توضیح خواهیم داد و به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
لوگوهای نوشتاری
این لوگوها که به لوگوتایپ نیز معروف هستند و به آن ها نماد های کلمه ای نیز گفته می شود برای طراحی کردن یک لوگو مورد استفاده قرار می گیرند. بار طراحی کردن این مدل از لوگوها با کمک گرفتن از نام برند ان حرفه و یا شغل لوگویی طراحی شود که بتواند نظر هر بیننده ای را به خودش جلب کند و هم ساده باشد که بیننده به مفهوم آن پی ببرد و از نظر بیننده خوانا جذاب باشد تا بتواند نظر مشتریان را به خودش جلب کند. طراحی لوگوهای نوشتاری عموما با تغییر در اندازه های حروف و استفاده کردن از فون هایی که خاص و جذاب هستند و کنار هم قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر به وجود می آید.
لوگوهای تصویری
همانگونه که از نام این لوگوها نیز پیدا هست ، نحوه طراحی آنها به کمک شکل ها و عکس های متنوع می باشد که نکته اصلی ، این است که تصاویر و نماد های مربوطه در این مدل از لوگوها باید به گونه ای طراحی شوند که کاملا با برندی که رای آن میخواد لوگوسازی شود همخوانی داشته باشد و پوشش دهنده یکدیگر باشد این موضوع یکی دیگر از راز برند شدن با استفاده از لوگو می باشد.
لوگوها ترکیبی
یکی دیگر از راز های برند شدن استفاد کردن از لوگوهای ترکیبی می باشد که از ترکیب دو لوگونوشتاری و تصویری به وجد می آید. از ترکیب کردن حروف تصویر نوع لوگو جذاب به وجود می آید که قادر است تاثیر مثبت بسیار زیادی در ذهن مخاطب ایجاد کند و به راحتی به معروفیت یک برند کمک کند.
به صورت کلی لوگوها از هر نوعی که باشند در اولین قدم و نکته که باید در هنگام طراح به آن توجه بسیار ویژه ای شود این است که پوشش دهنده و هم سطح و هم معنا و مفهوم با نام برند و یا نام تجاری باشد تا بتوانند در یک شغل دو مفهوم برند و لوگو یکدیگر را پوشش دهند.
سخن پایانی
راز برند شدن و موفقیت یک کسب و کار در طراحی لوگو خاص و ویژه می باشد. یک شغل و یا یک حرفه برای اینکه بتواند تاثیر مثبت بر ذهن افراد بگذارد باید بتواند در ذهن آنها یک نقش و یک اثر ماندگار ایجاد کند که حتی با دیدم شکل ها و نقش های مشابه با ان اولین چیزی که در ذهن ان ها تداعی شود شغل و حرفه شما باشد.