فهرست عناوین
سایت یا اینستاگرام ؟! چالش اصلی که این روزها ذهن صاحبان کسب و کار را به فکر کردن وا داشته این سوال است . بهترین راه برای معرفی و فروش محصولات کدام است؟ چگونه می توانم دکورد فروش محصولات خود را نسبت به چند ماه قبل بشکنم ؟! اگر چنین سوالی از شما پرسیده شود، شما کدام را برای معرفی برند و بیزینس خود برمیگزینید؟ شاید از خود بپرسید که فرق بین این دو روش در چیست ؟ در ادامه با لوپاس همراه باشید تا به پاسخ چالش برانگیز ترین سوال افراد دارای کسب و کار و هدفمند دست یابید.
راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام خوب است یا بد ؟
در طی چندین سال اخیر گرایش افراد به سایت و اینستاگرام افزایش بیشتری یافته، به طوری که افراد زمان بیشتری را در فضای اینستاگرام و یا سرچ در گوگل میگذرانند . در این بخش میخواهیم اینستاگرام را مورد بررسی قرار دهیم؛ این شبکه از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در ایران است، احتمالا شما نیز همچون دیگر افراد علاقمند به راه اندازی کسب و کار شخصی خود در فضای مجازی و گسترش آن هستید. راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام مزایایی را با خود به همراه دارد که در ادامه آن ها را بررسی مینماییم.
مزایای راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام
رایگان بودن اینستاگرام : در قدم نخست جهت شروع کسب و کار خود ممکن است سرمایه بالایی را در اختیار نداشته باشید، بنابراین میتوانید به صورت رایگان اکانت مرتبط را ایجاد کنید و نیازی هم به صرف هزینه های گراف ندارید.
قابلیت به کارگیری آسان از اینستاگرام : انتشار محتوا و هرگونه عکس از محصولی در اینستاگرام و مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات در آن بسیار آسان است و به راحتی هرکسی میتواند از آن استفاده کند.
به خوبی درخشیدن در اینستاگرام : در ابتدا نیز اشاره نموده ایم که تعداد بسیاری از کاربران ایرانی در این شبکه اجتماعی در حال فعالیت هستند، از همین رو شاید تصور کنید که دیده شدن در اینستاگرام بسیار آسان است، اما باید بگوییم ، عجله نکنید! شما برای اینکه بهتر در این فضا دیده شوید نیازمند به کارگیری تکنیک ها و روش های درست و اصولی بر طبق الگوریتم ها هستید. رابطه ی بین تعداد فالوورها با مشتری و در نتیجه فروش شما بی تردید برابر است ، یعنی هرچه تعداد فالوورهای هدفمند شما بیشتری باشد، فروش شما نیز افزایش خواهد یافت.
معایب راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام
نداشتن دسته بندی محصولات : از اساسی ترین تفات های طراحی سایت با اینستاگرام باید به نداشتن دسته بندی محصولات اشاره نمود . قرار دادن محصولات در دسته بندی های مرتبط هرکدام به کاربران این امکان را میدهد تا به راحتی محصول مورد نظرشان را پیدا کنند ، در حالی که چنین ویژگی در اینستاگرام وجود ندارد و مخاطب به ناچار باید پست های بسیاری را پشت سر بگذارد تا بتواند به محصول مورد نظر دسترسی داشته باشد.
عدم به روز رسانی محصولات : از ویژگیهای بارز از محصولات که روزانه مشاهده میکنید تغییر مداوم قیمت کالا ها میباشد. شما در اینستاگرام برای تغییر قیمت نیازمند صرف زمان بیشتری خواهید بود ، علی الخصوص اگر محصولات شما زیاد و یا در حال گسترش کسب خود باشید . در واقع شما برای انجام این کار باید دائما پست های خود را آپدیت کنید تا بتوانید این فرایند را به اتمام برسانید.
دشوار بودن فرایند پرداخت : از معایب اینستاگرام نداشتن درگاه پرداخت آنلاین میباشد و مشتریان شما نمیتوانند به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین متصل شوند و باید ابتدا از شما شماره کارت گرفته و با کارت به کارت کردن فرایند خرید را تکمیل نمایند. انجام این فرایند ها بسیار دشوار و زمان بر بوده و چه بسا که مشتریان شما تعداد بالایی باشند رسیدگی به آن ها کار بسیار دشواری است در این صورت شما برای مدیریت پیچ اینستاگرام خود با مشکل مواجه خواهید شد ، مگر اینکه دارای ادمین غیرحضوری اینستاگرام یا ادمین حضوری برای پیج خود داشته باشید، که این تا حدودی برای شما کار راه انداز خواهد بود .
خطر فیلتر شدن اینستاگرام : احتمالا شما هم نگران فیلتر شدن فضای مجازی هستید ، تصور کنید که اینستاگرام فیلتر شده است ! واکنش شما در این لحظه چگونه است ؟ بی شک میتوان گفت شوکه شده اید و نگران کسب و کاری که در اینستاگرام راه اندازی کرده اید هستید. از معایب راه اندازی کسب و کار در اینستاگرام چنین است که شما از فردای خود با خبر نخواهید بود و ممکن است حتی پیج اینستاگرام شما ناگهان ناپدید شده و از دسترس شما برای مدت طولانی خارج شود! در این حالت ضربه بزرگی به بیزینس شما وارد خواهد شد.
راه اندازی کسب و کار اینترنتی با طراحی سایت یا فروشگاه اینترنتی
راه اندازی سایت و یا فروشگاه اینترنتی آنگونه که تصور میکنید دشوار نیست ، چرا که ابزار های پیشرفته ای برای انجام این فرایند ایجاد شده که میتوانید با استفاده از آن ها صاحب سایت ، برای کسب و کار موردنظر شوید. تیم طراحی سایت حرفه ای بسیاری وجود دارند که میتوانید از آن ها کمک بگیرید و با همکاری آن ها به فروش بالایی دست پیدا کنید.
مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی
دسته بندی محصولات : بسته به نوع کسب و کاری که دارید، میتوانید دسته های مختلفی برای انواع محصولات در نظر داشته باشید، به طور مثال اگر سایت فروش آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی داشته باشید ، دسته هایی مانند رژ لب، ضدآفتاب، کرم، ژل، ماساژور ، فیس واش و… و زیر شاخته های مرتبط را اضافه نمایید و محصولاتتان را با توضیحات کامل معرفی نمایید .در این صورت هم مدیریت محصولات شما آسان تر میشود و هم مشتری های شما از این ترفند به راحتی میتوانند محصولات مورد نظر را خریداری کنند . برخلاف اینستاگرام شما نیاز به پاسخگویی دایرکت نخواهید داشت و تنها جهت دریافت مشاوره میتوانید پاسخگوی افراد باشید.
به روز رسانی ومدیریت محصولات : در فروشگاه های اینترنتی میتوانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا به هر خرید از تعداد موجودی کاسته شود و اگر نیز به اتمام رسیده باشد، پیامی به صورت محصول مورد نظر موجود نیست به مخاطب ارسال خواهد شد . همچنین شما می توانید به راحتی تغییراتی را مایل هستید بر روی آن اعمال کنید به طورمثال تخقیقات مورد نظر را می توانید به راحتی بر روی محصولات سایت به نمایش بگذارید.
امکان جست و جو محصولات : اگر فروشگاه اینترنتی شما بزرگ است ، بی شک محصولات بسیاری را نیز در آن برای فروش قرار داده اید، پیداکردن محصولات خاص از بین تمامی آن محصولات ممکن است دشوار باشد، در حالی که با داشتن قابلیت سرچ مخاطب میتواند محصول مورد نظر را با صرف کمترین زمان ممکن یافت نماید.
خطر فیلتر شدن شما را تهدید نمیکند: با توجه به اینکه برای کسب و کار های فضای مجازی و اینستاگرام استرس و نگرانی بسیاری جهت فیلترینگ وجود دارد، برای سایت و فروشگاه اینترنتی شما چنین نیست .
با این حال باید بدانید که برای طراحی سایت شما چالش هایی را نیز با خود به همراه خواهد داشت، به طور مثال شما برای طراحی سایت باید هزینه هایی را برای شروع پرداخت نمایید. قیمت و تعرفه طراحی سایت برای شما متفاوت خواهد بود ، مسلما هرچه سایت حرفه ای تر باشد هزینه بالاتری را نیز از آن خود خواهد نمود . که این مبالغ بسته به شرکت طراحی سایتی که انتخاب مینمایید دارد.
همچنین لازم به ذکر است شما بعد از طراحی سایت نباید توقع داشته باشید که سریعا سایت شما دیده بشود چرا که این یک پروسه زمان بر همچون در اینستاگرام می باشد. شما باید صبر و شکیبایی داشته و این کار را به شرکت موردنظر بسپارید.
به منظور بهتر دیده شدن سایت شما و فروش بالای محصولات خود میتوانید سئوی سایت خود را بهبود بخشید و از روش هایی همچون گوگل ادوردز استفاده نمایید . سئوی سایت شما با کمک تیم سئو و حرفه ای صورت خواهد گرفت ، شما می توانید تمامی خدمات و محصولات خود را از روش های ذکر شده به فروش برسانید .
در صورتی که علاقمند به داشتن هم سایت حرفه ای و هم پیج فعال و پرفروش هستید میتوانید با داشتن هر دو مورد به فروش بالاتری برسید چرا که شما هم مشتری های خود را از اینستاگرام به سایت خود هدایت مینمایید و هم مشتری هایی که گوگل به طرف سایت شما هدایت میکند را پوشش خواهید داد، این یعنی معرفی برند و فروش محصولات خود به بهترین حالت ممکن به همراه سوددهی بالا که خواسته تمامی افراد صاحب کسب و کار است .