فهرست عناوین
اگر در زمینه دیجیتال مارکتینگ فعالیت میکنید یا با دنیای اینترنت سروکار دارید احتمالاً با عبارت بازاریابی محتوا یا تولید محتوا آشنا هستید. در صورتی که شما هیچگونه آشناییت با این عبارات ندارید ، میتوانید تا انتها با ما همراه باشید تا به اطلاعات بالاتری در این زمینه دست پیدا کنید. امروزه هر کسبوکار آنلاین و یا آفلاین درباره بازاریابی محتوا صحبت میکنند اما استراتژی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا صحبت میکند، اما استراتژی محتوا چیست ؟
در دنیای بازاریابی اینترنتی عبارت بازاریابی محتوا در حال تبدیل شدن به یک عبارت بسیار پرکاربرد است. بازاریابی محتوا عمل بسیار مهم و ضروری برای هر کسبوکار اینترنتی محسوب میشود و تمامی اقدامات ۱ کسبوکار آنلاین در زمینه بازاریابی محتوا صورت میگیرد سوالی که ممکن است در اینجا برای شما ایجاد شود این است که استراتژی محتوا چیست؟ آیا بین استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا تفاوتهایی وجود دارد ؟ در ادامه با لوپاس همراه باشید تا به بررسی این ۲ کلمه و عبارت بسیار با کاربرد در دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.
استراتژی محتوا چیست؟
تصور کنید شما مهندس ساختمان هستید، برای ساخت ساختمان شما ابتدا نیازمند نقشه و طرح اولیه میباشید در این نقشه تمامی طرحها با جزئیات و تمام زوایا و ابعاد ساخت خانه مورد نظر قبل از پیریزی و ساخت و ساز به شما نشان داده میشوند. این طرحها نقشهها و اندازههای دقیق لولهکشی و سیمکشی و حتی محل دقیق نورگیری اتاق پنجرهها را به ما نشان میدهد. در واقع میتوان گفت استراتژی محتوا درحقیقت معادل همین طرحها و نقشهها در زمینه تولید محتوای ۱ تجارت است.
استراتژی محتوا شامل چه مواردی میشود؟
یک استراتژی خوب و بسیار دقیق به تمامی سوالات مرتبط با استفاده از محتوا پاسخ میدهند. بهطور مثال؛
- مشتریان ما چه کسانی هستند؟
- واکنشهای منتظر از این محتوا چگونه میباشند؟
- پساز انتشار محتوا چه کاری انجام دهیم؟
- با انتشار این محتوا وبسایت خود را به کدام سمت سوق میدهیم؟
- یا این محتوا چه زمانی باید به مخاطبان نشان داده شود؟
و هنگامیکه شما پاسخ به این سوالات را پیدا نمودید سوالات مهمتری نیز برای شما ایجاد میشود از جمله؛
- چه کسی محتوای شما را منتشر میکند؟
- بهتر است هر چند وقت یکبار محتوای جدید را تولید کنیم ؟
- بازخورد مخاطبان وبسایت نسبت به محتوای منتشرشده چگونه است؟
- مخاطبان وبسایت به چه نوع محتوایی نیاز دارند ؟
تمامی این سوالات در استراتژی محتوا بررسی میشوند شما با تغییر ندادن استراتژی محتوای خود ممکن است در زمان صرفهجویی کنید، اما در طولانیمدت ممکن است تجارت شما رو به خطر بیفتد . چراکه نیازها و خواستههای مخاطبان مرتباً در حال تغییر میباشد و شما هم چنان از روشها و متدهای قدیمی برای رفع نیازهای آنها استفاده میکنید. هر چه استراتژی محتوای شما جدیدتر باشد مخاطبان رضایت بالاتری نسبتبه وبسایت شما داشته و درنتیجه راحتتر به خواستهها و نیازهای آنان پاسخ میدهید.
بازاریابی محتوا چیست؟
بازاریابی محتوا با راهکارهای هدفمند برای جذب مشتری و فروش محصولات خدمات و ایجاد محتوای ارزشمند و همراه مفهوم و مضمون مرتبط میباشد درحقیقت بازاریابی محتوا باید بهگونهای باشد تا مخاطبان شما متوجه این موضوع نباشند که شما در تلاشید تنها محصولات خود را به آنها بفروشید بلکه آنها نیازمند تصور آن هستند که برای بالا بردن سطح اطلاعات و آگاهی آنان در زمینه کسبوکار شما و هر گونه محصولاتی که دارید این کار صورت میگیرد.
در بازاریابی محتوا شما مخاطبانی را که میخواهید برایشان محتواهایتان را منتشر کنید انتخاب نموده و با انتشار محتوای مناسب سعی دارید آنها را به سمت کسبوکار خود سوق دهید بازاریابی محتوا معمولاً به شکل نوشتار و اخبار تحلیلی مقالات آموزش بازاریابی شبکهای حتی ملاقات حضوری با مشتریان و … میباشد .
یکی از پرطرفدار ترین روشهای بازاریابی محتوا در زمینه ویدئو است. افراد بسیاری که دارای بیزینسهای بزرگ هستند از طریق ویدیوها همچون انیمیشنها و موشن گرافیک ها توانستهاند جایگاه خوبی را بدست آورند امروزه کسب و کارهای کوچک نیز برای الگو برداری از آنها از این تکنیک استفاده بسیاری میکنند.
تفاوت بین بازاریابی محتوا و تبلیغات در چیست؟
بازاریابی محتوا نسبت و تبلیغات دارای ۲ تفاوت بسیار عمده میباشد اولین تفاوت این است که در بازاریابی محتوا محتوا در رسانههای تحت مالکیت شما منتشر میشود یعنی همان وبلاگ ها شبکههای اجتماعی وبسایت تخصصی و غیر اما درصورتیکه محتوا در رسانههای خریدار شده منتشر گردد به آن تبلیغات گفته میشود تفاوت دوم در بین این دو مورد این است که بازاریابی محتوا ، راهکاری برای بازاریابی داخلی و استراتژی جذبکننده است نه تنها بازاریابی خارجی و استراتژی تهاجمی بازاریابی محتوا هیچگونه مزاحمتی را برای خواننده ایجاد نمیکند بلکه برای او مفید بوده و به پاسخ آثارهای او میپردازد در نتیجه با بازاریابی محتوا نه تنها شما مخل آسایش کاربران نمیشوید بلکه مشتریان واقعی خود را نیز پیدا میکنید.
سخن پایانی
همانطور که گفته شد استراتژی محکم و یکپارچه میتواند گسترش کسبوکار شما را در پیش داشته باشد بهتر است مطمئن شوید که استراتژی محتوایی شما پیشاز اجرای بازاریابی بهخوبی پایهگذاری شده باشد داشتن ۱ استراتژی محتوایی محکم میتواند در زمینه کسب سود بالا مؤثر واقع شود.