فهرست عناوین
- 1 لوگو را ساده طراحی کنید
- 2 سایز، یکی از عناصر مهم
- 3 نسبت طول و عرض
- 4 خصوصیات مجزا
- 5 مخاطب هدف را در نظر داشته باشید
- 6 ماهیت کمپانی را در نظر داشته باشید
- 7 لوگو باید تاثیر فوری روی بیننده بگذارد
- 8 لوگو را Tag Line توضیح زیر لوگو نکنید
- 9 رنگ را از اولویت آخر قرار دهید
- 10 رنگ ها را بادقت بکار برید
- 11 به رنگ های چاپی فکر کنید
- 12 طرح و مفهوم لوگو باید سبک باشد
- 13 تبلیغات
- 14 سخن پایانی
طراحی لوگو موشن قسمتی از معمولترین پروژه یک طراح وب می باشد اما بعضی از نکات خیلی مهم در طراحی لوگو موشن را در این نوشته ارائه میکنیم که از تجربیات و نظرات افراد طراح خیلی حرفه ای است البته نمیتوان همه این پیشنهادها را در همه پروژهها به یک مقدار مورد توجه قرار داد، در این نوشته راهکارهای اولیه برای آغاز فعالیت طراحی لوگو موشن را برای شما گردآوری نموده ایم که به شما کمک خواهد کرد کار خود را با برنامه ریزی و یک مقداری پیش زمینه ی فکری آغاز نمایید.
لوگو را ساده طراحی کنید
طراحی لوگو موشن که دارای جزئیات پیچیده و زیاد باشد نه تنها به دشواری طراحی می گردد بلکه به سختی هم به خاطر سپرده میشود چون زمان شما را با طراحی یک لوگوی دشوار و پر از جزئیات تلف کنیم در حالی که همه اطلاع داریم که یک طراحی لوگو موشن ساده جذابیت خیلی خاصی دارد؛ زمانی که تلاش میکنید یک طراحی ساده انجام دهید متوجه خواهید شد که این کار سخت تر می باشد، طرح های ساده از نشانه های یک طراح خیلی خوب می باشد و این حقیقت را نشان خواهد داد که ذهن طراح طبق ایده هایی که در رابطه با شغل و یا کار تجاری وجود دارد توانایی ساده سازی ایده های سخت را خواهد داشت.
سایز، یکی از عناصر مهم
دقت داشته باشید که طراحی لوگو موشن باید در اندازه های متفاوت ساخته شود برای سربرگ مخصوص سایت و مناسب برای آگهی های تبلیغاتی اگر طرح شما خیلی سخت باشد تشخیص و درک آن در اندازه های کوچک خیلی سخت می شود بنابراین تلاش کنید لوگو را در سایزهای متفاوت ارائه نمایید چون این قضیه برای یک خریدار با تجربه اهمیت فراوانی دارد.
نسبت طول و عرض
طراحی لوگو موشن که پهن و کوتاه باشد و یا بلند و باریک از نظر بصری گیج کننده می باشد و تعادل بین طول و عرض در آن رعایت نمیشود ضروری نیست همیشه در طراحی قرینهسازی خیلی دقیق در طرح به وجود آید اما وجود تعادل نسبتاً مناسب بین عرض و طول آن برای داشتن یک لوگوی دلپسند و مطلوب اهمیت فراوانی دارد مناسب است کار را با یک شکل هندسی خیلی ساده شروع کنید لوگو های مربعی به اندازه لوگوی دایره ای موثر و زیبا می باشد.
خصوصیات مجزا
اگر خریدار از شما درخواست کرد که در طراحی لوگو موشن از اشکال گرافیکی و همچنین متن به یک مقدار استفاده نمایید توصیه و پیشنهاد می کنیم بر روی همه قسمت ها به شکل جداگانه فعالیت کنید مگر اینکه خواسته باشید از پس همه آنها در کنار هم بر بیاید مناسب است بر روی هر یک از این قسمت ها به شکل مستقل کار شود و بعد از آن در پایان همه در کنار هم گذاشته شود و طرح کامل گردد این یکی از مواردی می باشد که امکان دارد در حوزه طراحی لوگو موشن به شما توصیه گردد.
مخاطب هدف را در نظر داشته باشید
دلیل اینکه شخصی درخواست طراحی لوگو موشن جدید می نماید این است که احساس دارد لوگوی الان دیگر توانایی تاثیرگذاری را ندارد امکان دارد شریکان یک کمپانی تغییر کرده است و یا امکان دارد بعضی از ارزشهای اصولی و اساسی آن تغییر یافته است اما اصل اولیه طراحی لوگو توجه داشتن مخاطب هدف می باشد نه تنها تأمین نمودن آیتم لازم برای بیشتر شدن فروش کمپانی تلاش نمایید تا اندازه ممکن این مسئله را در زمان طراحی لوگو دقت داشته باشید.
شما یک طراح هستید و بیشترین صلاحیت در رابطه با تصمیم گیری در رابطه با این قضیه یعنی ارائه کردن یک لوگوی خوب برای ثابت کردن قابلیت ها و ارزش های یک کمپانی به جامعه را دارا می باشید.
ماهیت کمپانی را در نظر داشته باشید
یک کمپانی که ارزشهای بنیادی و اصولی دارد همیشه تلاش می کند آنها را در تاریخچه آن کمپانی برگشته و زنده داشته باشد زمان طراحی کردن لوگو طراح باید این ارزش را مد نظر بگیرد و آن را در طرح خود ظاهر کند مناسب است بعضی از مواردی که ارزش دارد را با بقیه آیتمها ترکیب نماید لازم به یادآوری است که یک لوگوی هندسی که برای تدریس و یا مدرسه کارکرد مناسبی دارد برای یک مغازه بستنی فروشی اصلاً مناسب نخواهد بود.
لوگو باید تاثیر فوری روی بیننده بگذارد
این آیتم از علایم یک لوگوی با کیفیت میباشد لوگو باید بلافاصله مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و طرح لوگو باید به شکلی باشد که در همان ثانیههای اول تاثیر را بر روی مخاطب بگذارد باز هم اگر طرح لوگو سخت باشد طوری که اشخاص برای فهم آن مجبور به جستجو و بررسی زیاد باشند احتمالا تاثیر خیلی خوبی ندارد به ویژه الان که در دنیای ما زندگی میکنیم که سرعت خیلی مهم است کاربر و مخاطب برای جمع بندی موضوع زمان کمی صرف خواهد کرد.
لوگو را Tag Line توضیح زیر لوگو نکنید
این مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما جزو طرح لوگو هم نیست زمانی که قصد طراحی یک لوگو را دارید یکی از هدفهای شما این باشد که مفهوم و معنای ارزش اساسی شرکت را تا اندازهای که امکان دارد ساده سازی نمایید قطعاً زمانی که سایز لوگو را برای استفاده کردن بر روی خودکار کم میکنید به شکل محسوسی غیر قابل تشخیص خواهد شد و به عبارت دیگر ناخوانا می گردد یا مطلب را می توان در فضاهای که محیط بیشتری برای چاپ در آنها وجود دارد مثل سربرگها مورد استفاده قرار دهید.
رنگ را از اولویت آخر قرار دهید
در حالی که خیلی با دقت مشغول به فکر کردن در رابطه با رنگ یک لوگو هستید کار بسیار خوبی انجام می دهید اما باید به این نکته هم دقت کرد که امکان دارد این لوگو با یک چاپگر سیاه و سفید دفتری چاپ گردد پس تلاش کنید شکل و فرم لوگو را اولویت اول خود قرار داده باشید رنگ در جایگاه بعدی قرار خواهد داشت همیشه رنگ را میتوان در آخر کار و در مراحل پایانی پروژه ویرایش نمود و یا در آن تغییراتی به وجود آورد.
رنگ ها را بادقت بکار برید
عبور هر شرکت قبلا یک رنگ صنفی و یک هویت صنفی داشته زمان انتخاب کردن رنگ برای لوگو کمک فراوانی به طراحی خواهد کرد زمانی که رنگ بندی مخصوصی برای طراحی لوگو ندارید باید لوگو در رنگ های متفاوت به خریدار نشان داده شود حتماً شما علاقه ندارید از رنگهای که شدت زیادی دارد که سبب زننده شدن و پیچیدهتر شدن طرح لوگو در زمان چاپ بر روی صفحه و یا آگهی تبلیغاتی می گردد استفاده نمایید.
به رنگ های چاپی فکر کنید
درجات معینی از رنگهای وب وجود دارند که آن ها می توان رنگ های چاپی به دست آورند تجربه به ما آموخته است که بهترین شیوه برای بررسی کردن اینکه رنگ خوب وب در زمان چاپ چگونه دیده میشود این است که خود شما لوگو را چاپ نمایید چون باید منتظر باشید که خریدار مشکلات و ایدههای آن را پیدا و آن را به شما بگوید مناسب است و او را با یک دستگاه چاپگر که رنگهای اصلی دارد چاپ نمایید تا نتیجه را ببینید به خاطر داشته باشید که بهترین کیفیت رنگ را بر روی کاغذ و با کیفیت عکس میتوان مشاهده کرد.
طرح و مفهوم لوگو باید سبک باشد
این که لوگویی را که شما طراحی می نماید دارای مفهوم است خیلی مناسب و خوب می باشد و در عین حال گذاشتن چند ایده در یک طرح لوگوی ساده کار آسانی نخواهد بود و این چیزی است که باید در صحبت اولیه با خریدار به آن پرداخت آنها را متقاعد نماید که هرچه لوگو ساده تر باشد تاثیر زیادتری بر روی مخاطب خواهد داشت اگر به اینترنت در داده های آن توجه نمایید خواهید دید که همه لوگوهای مخاطب پسند از طرح های ساده برخوردار هستند که یک ایده ساده در پشت آن میباشد هر اندازه ایده هایی که در طراحی لوگو اعمالشده بیشتر باشد لوگو به همان نسبت آشفته، پیچیده و گیج کننده خواهد بود.
تبلیغات
و این آخرین قسمت از یک لوگوی قدرتمند و قوی می باشد هر اندازه زمانی که یک مخاطب برای نگاه به لوگو صرف نماید بیشتر باشد مقدار نگهداری و ضبط آن در ضمن او بیشتر می شود تصور می کنید چرا لوگوی کمپانی های بزرگ تا این اندازه موفق و نمای آیکونی شکل دارد آیا تنها به این خاطر است که یک لوگوی معروف و بزرگ است.
قطعاً دلیل ماندگاری این لوگو این میباشد که از طریق تبلیغات تجاری که در آگهی تبلیغاتی و تلویزیون و بنر های مختلف همیشه در معرض دید مردم است اگرچه این مورد خارج از کنترل طراح می باشد اما زمان طراحی لوگو تصور کنید آن را برای شرکت خودتان طراحی می نمایید.
سخن پایانی
طرح های اولیه به شکل دستی و بر روی کاغذ نقاشی می گردد اولین و پر اهمیت ترین قسمت در طراحی یک لوگوی موثر می باشد، این طرحها شامل نقاشی های ساده ای است که با خودکار و یا مداد بر روی کاغذ نقاشی خواهد شد کار خود را با کشیدن چند طرح اولیه و یا ایده شروع کنید و بعد از آن از بین همه آنها و یا با ترکیب نمودن چند ایده به ایده اصلی برسید در صورتی که هریک از این طرحها به شما کمک میکند طرحهای دیگری را بکشید و هرگز از تلاش کردن دست برندارید، یک طراحی خیلی خوب در قیاس با بقیه قسمتهای طراحی زمان بیشتری را برای این مرحله صرف می کند.