فهرست عناوین
لوگو ها و طراحی لوگو ها در واقع نوعی هویت برای برند ها هستند و در شناخته شدن یک برند بسیار موثر و کارا می باشند. ما در عصری زندگی می کنیم که به عصر ارتباطات و تبلیغات معروف است یعنی اگر شما بخواهید در یک کسب و کار به موفقیت حتمی برسید.
باید هم در زمینه ارتباط برقرار کردن با مشتریان به موفقیت رسیده باشید و هم در زمینه تبلیغات به شیوه نوین و جدیدی دست پیدا کرده باشید تا از این طریق بتوانید مشتریان بیشتری را جذب کنید. یکی از شیوه های تبلیغاتی و ارتباطی طراحی لوگو از روش های می باشد که باعث به شهرت رسیدن یک برند می شود.
تعریف لوگو
لوگو ها در واقع نشان ها و آرم ها یا عناصر گرافیکی می باشند که به طوری خاصی طراحی و یا با سبک خاصی از حروف نوشته می شود که نشان دهنده یک نماد برای مشتری می باشد. طراحی لوگو طرحی متمایز و ملموس است برای شناساندن یک مجموعه به مردم می باشد که در واقع معرف هویت ان ها نیز می باشد. شما با طراحی لوگو می توانید یک اثر در ذهن مشتری خود هک کنید تا در هر زمانی که با نمادی مشابه آن روبه رو شد به برند شما بیندیشد.
هدف طراحی لوگو
مهم ترین هدفی که در طراحی لوگو دنبال می شود این است که بتواند به ثبت و ماندگار شدن یک محصول یا برند در ذهن ها سرعت ببخشد و اینگونه باعث رونق کسب و کار افرادی شود که در کار تجارت هستند.
هنگامی که مخاطب با یک طرح خاص از لوگو رو به رو میشوند باعث می شود که به راحتی به مفهوم آن پی ببرند و آن را در ذهن خود ثبت کنند. اما باید بدانید که طراحی یک لوگو تنها یک کار و یا یک اثر نمی باشد بلکه مفهومی عمیق تر و تخصصی تر در پشت واژه پنهان شده است که نیازمند تخصص مخصوص به خود می باشد.
لوگوها در واقع یک نوع عنصر بصری هستند که در کنار هنری بودن آن ها یک ابزار استراتژیک نیز می باشد که به شرکت های تجاری این امکان را میدهد تا در بازار شناسایی شوند پس در طراحی آن باید نهایت هنر و تخصص به کار گرفته شود .
نکاتی مهم در طراحی لوگو
بسیاری از افراد و صاحبان تجارت وقتی می خواهند لوگویی برای کسب و کار خود طراحی کنند به شدت روی این موضوع تاکید دارند که لوگو آن ها باید به صورت راز آلود باشد و تمام اسرار ریز جهان که مربوط به حرفه آنها می شود در آن لوگو پیاده سازی شود که این موضوع یکی از مهم ترین عواملی است که باعث تخریب کارایی یک لوگو می شود.
طراحی لوگو هر اندازه که ساده تر باشد برای مخاطب قابل درک تر خواهد بود و به راحتی می تواند به معنای واقعی او پی ببرد و دیگر نیاز نیست که با سردرگمی حس عصبانیت در افراد را ایجاد کنیم.
از دیگر نکاتی که در هنگام طراحی باید به آن توجه شود این است که لوگو که قصد داری برای توسعه دادن کسب و کار خود آن را طراحی کنید به زمان خاصی مربوط نباشد یا به زبان ساده تر محدودیت زمانی نداشته باشد تا بتوان از ان لوگو مدت های مدیدی استفاده کرد حتی طرح لوگو می تواند به یک طرح دائمی برای شما تبدیل شود و یک راه شناسایی برند شما شود.
استفاده به جا و مناسب از رنگ ها از اصولی می باشد که در هنگام طراحی باید به آن توجه شود و دقت بسیار زیادی در این رابطه در هنگام طراحی شخص طراح داشته باشد. لوگو باید مشخص شده و خوانا باشد و فونتی که برای نوشتار در آن به کار میرود فونتی عجیب و غریب و غیر خوانا نباشد که باعث سردرگمی شود. لوگوی طراحی شده باید با ارزش ها و فرهنگ های جامعه همخوانی داشته باشد و مغایر با این ارزش ها نباشد.
انواع مختلف لوگو
لوگو ها در انواع مختلفی طراحی می شوند و هر کدام سبک و سوق مخصوص به خود را دارند که می توان به صورت مختصر آن ها را به صورت زیر توضیح داد.
لوگو های تصویری
این نوع از لوگوها شامل شمایل و یا نماد ها می شود یعنی که در طراحی کردن این لوگو ها از اشکال و تصاویر مختلف که در در واقع تداعی کننده یک محصول و یک برند یا یک شرکت هستند به کار گرفته می شود. لوگوهایی که در طراحی ان ها از تصاویر استفاده می شود نسبت به لوگوهایی که در طراحی آنها از حروف استفاده می شود.
بسیار پیچیده تر هستند و فردی که در اولین بار ان را می بیند باید ابتدا به تفسیر ان برای خود بپردازد تا به مفهوم آن پی ببرد. می توان اینگونه بیان کرد که این لوگوها جنبه راز آلود دارند که خواسته خیلی از صاحبان تجارت در هنگام طراحی لوگو می باشد.
لوگو های نوشتاری
این مدل از لوگو ها در ساخت و طراحی آنها از اعداد و حروف استفاده می شود که به همین علت به آنها لوگوهای تایپی یا لوگو های نماد کلمه ای نیز گفته می شود. نحوه طراحی در این سبک به گونه ای می باشد که با ترکیب کردن فونت های مختلف و تغییر در اندازه های سایز حروف و چیدمان آنها به معرفی یک کسب و کار می پردازند.
نکته مهمی که در این مدل از لوگو ها وجود دارد این است که چیدمان حروف باید خیلی دقیق و طبق اصول انجام شود حتی چیدمان حروف به خلاقیت و تخصص نیاز دارد و هر کسی قادر نیست که حروف را به ترتیبی بچیند که ناینگر مفاهیم عمیقی باشد. نوع فونت نوشتاری در این مدل از لوگو در عین خاص بودن و تک بودن باید قابل فهم و خوانا برای مخاطب باشد و مخاطب بتواند به راحتی آن را تشخیص دهد.
لوگو ترکیبی
از ترکیب کردن نوع نوشتاری و نوع تصویری لوگو می توان طرح جدیدی به وجود آورد که به آن لوگو ترکیبی گفته می شود که جذابیت خاصی دارد و تاثیر بسیار زیادی در مخاطب دارد.
این نوع از لوگو ها به دلیل اینکه دو نوع را با یکدیگر ترکیب می کنند در نحوه چیدمان حروف و تصاویر باید دقت بسیار زیادی شود و حروف و تصاویر باید در راستا یکدیگر و در واقع کامل کننده هم باشند تا بتوانند بیشترین اثر گذاری را داشته باشند.
تاریخچه طراحی لوگو
شاید برای همه جالب باشد که بدانند لوگو و کلمه ان شاید امروزی و مربوط به کسب و کار های عصر جدید باشد اما پیشینه بسیار قدیمی دارد. در واقع لوگو ها پیشینه بسیار قدیمی ندارند و حتی به زمان انسان های اولیه باز میگردد که برای ثبت کردن چیزی آن را به صورت شکل بر روی تخته سنگ ها حکاکی می کردند. اگر دقت کرده باشید آرم یا همان لوگو یک کلمه یونانی می باشد و نشان دهنده این موضوع است که قدمت لوگو به یونان باستان باز می گردد.
ناشن هایی از لوگو ها را در زمان قدیم می توانید بر روی علامت های درج شده بر روی سکه ها به وضوح ببینید. خیلی از کمپانی های بزرگ و مطرح در سطح دنیا سالهای طولانی از یک لوگو استفاده می کنند و تنها تغییری که در لوگو بعد از یک مدت طولانی ایجاد می شود تغییر در اندازه فونت ها می باشد.
مهم ترین ویژگی های یک طراحی لوگو قدرتمند
یک لوگوی خوب و قدرتمند باید منحصر به فرد باشد و حتما نام برند تجاری که قصد طراحی برای ان را دارید در لوگو استفاده شود. یکی از نکات مهم در یک لوگو قدرتمند رنگ آن است که باید با نوع برند تجاری هم خوانی داشته باشد.
به طور مثال : از رنگ قرمز در طراحی های لوگو برای کسب و کار هایی استفاده می شود که دارای انرژی خاصی هستند و در دسته مشاغل پر جنب و جوش قرار دارد. رنگ سبز و یا ابی در زمان طراحی برای مشاغلی مورد استفاده قرار میگیرد که در انها ارامش زیادی وجود دارد و شغل آرام و بی دردسری هستند.
رنگها در واقع نمایانگر نوع شغل و حالات روحی افرادی است که در آن فعل و حرفه مشغول به کار هستند. نام تجاری کسب و کار از موارد مهمی است که حتما باید در هنگام طراحی به آن توجه شود و در لوگو ذکر شود در مجموع و به طور خلاصه می توان اینگونه بیان کرد که لوگو نشان دهنده چهره کسب و کار و هویت کاری شما می باشد و شما باید بتوانید به خوبی خهویت کاری خود را با استفاده از شکل ها و نماد ها به دیگران معرفی کنید.
سخن پایانی
برای اینکه یک کسب و کار به موفقیت برسد عوامل بسیار زیادی باید دست در دست یکدیگر بدهد یکی از عواملی که در معروف شدن یک کسب و کار بسیار اهمیت دارد لوگو می باشد. لوگو معرف یک کسب و کار با استفاده نماد ها و حروف می باشد و تاثیر زیادی در جذب مخاطب دارد و این قدرت را دارد تا بتواند به معروف شدن یک برند و حرفه کمک بسیار زیادی کند.