فهرست عناوین
انسان همیشه در پی پیشرفت و تحول می باشد ، که با گسترش علم و دانش این کار محقق شده است. چرا که این عنصر تاثیر زیادی در توسعه موسسات و مشاغل مختلف دارد. استارت آپ یا کمپانی نو ظهور همان فعالیت تازه است که بر پایه تکنولوژی و دارای نمو زیادی میباشد . این کمپانی ها توسط افراد دارای تخصص و طراح اداره می شود که فعالیت در آنها با خطر پذیری و شکست همراه است. گزینه نو آفرینی یک عنصر مهم و اساسی در موفقیت یک استارت آپ می باشد که زمینه رقابت با کمپانی های بزرگ و شناخته شده را فراهم می کند. بنابراین استارت آپ یعنی یک نظر یا طرح به ساخت کالا منجر شده و به فروش برسد. عواملی نظیر جدید بودن، به چشم آمدن، خاص بودن، علاقه به پیشرفت و… از جمله علت هایی هستند که اکثر اشخاص می خواهند یک شغل تازه و استارت آپ ایجاد کنند.
استارت آپ
مشاغلی که جدیداً توسط کارآفرینان راه اندازی می شوند را استارت آپ یا شرکت تازه تاسیس می گویند. اصولا در هر حوزه ای و با هر سایزی به وجود می آیند به سرعت پیشرفت می کنند و یک روش جدید و خلاقانه را جهت برطرف کردن خواست جامعه ارائه می دهند. دارای مزیت هایی چون بر پایه کار گروهی بودن، پیشنهاد یک ایده نو، دائمی نبودن و احتمال پیشرفت در شغل می باشد.
شرکت های تازه تاسیس برای توسعه نیازمند سرمایه هستند در این میان حامیان مالی قادرند از این شرکت ها حمایت کنند بدین گونه که در مقابل پرداخت پول خواهان سهم در این شرکت ها هستند. اصولا اشخاص دارای سرمایه به شرکت های نوظهور که ریسک پذیرتر، نیاز به پول کم تر و توانایی بیشتری جهت پس دادن پول دارند، بهتر اعتماد کرده و جذب آنها می شوند. از آنجایی که این کمپانی ها در پی به دست آوردن حامی و مزایای زیاد در مقابل دیگر رقیبان هستند، بنابراین سعی دارند تا سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهند، برای همین حمایت از این کمپانی های نوظهور یک فرصت سرمایه گذاری ریسک پذیر است.
رمز موفقیت در یک کسب و کار جستجو درباره ارزش کار، بررسی و گسترش طرح آن فعالیت می باشد. از جمله مسائل مهم پیش روی یک کمپانی نوظهور بودجه، نیروی کار، اجاره بهای مکان، منشی و مسائل حقوقی می باشد. بعضی از کمپانی های نوظهور جهت کم کردن تعرفه ها از فضای اینترنتی یا یک مکان مشترک بهره می گیرند.
تفاوت استارت آپ ها با مشاغل سنتی
نمو استارت آپ ها به صورت مرحله ای: اصولا راه اندازی یک استارت آپ نیازمند طی کردن مراحلی است که برای آن در نظر گرفته شده است. اما مشاغل سنتی با یک سرمایه آغاز و سریع به شرایط فروش محصول آغاز می گردد. گسترش استارت آپ ها بر پایه مبادی علمی: رونق، داد و ستد استارت آپ ها بر پایه مبادی علمی صورت می پذیرد، در صورتی که مشاغل سنتی را می توانید با مشورت و کمک گرفتن از دیگران شروع نمایید.
مراحل راه اندازی استارت آپ
برای شروع فعالیت باید مراحل زیر را به درستی طی نمود:
- خلق ایده : استارت آپ توسط یک طرح ایجاد می گردد که امکان دارد تازه یا الگو برداری از یک فعالیت دیگر باشد. حتما نباید یک شغل بوسیله طرحی نو شکل بگیرد بلکه اشخاص می توانند با ایجاد تحولات ریز در یک شغل ، باعث جذب مشتری و فروش کالا شود. بنابراین خلق استارت آپ دائم دشوار و نیازمند پرداخت تعرفه های گزاف نیست.
- جستجو و مشخص کردن الگوی راه : شما باید مدار و هدف خود را از انجام این کار مشخص نمایید. بعد از این کار راه خود را به راه های کوچکتر قسمت کنید و چند هدف مد نظر داشته باشید. همچنین شروع به بررسی طرح نمایید چرا که یک طرح جدید در مقابل مناسب بودن ریسک هم دارد و امکان دارد که به شکست منجر شود. برای این منظور می توانید از دیگران نظر خواهی کنید تا نواقص طرح را بیان کنند. راه دیگر این است که راجع به کالا و مورد توجه بودن آن جستجو نمایید.
- درج طرح و مدعی شدن : از آنجایی که طرح یک فکر نو است باید از دیگران مخفی بماند زیرا افکار اشخاص با هم متفاوت است. امکان دارد که طرح شما به ذهن کسی نرسیده باشد. بنابراین باید به ثبت طرح خود اقدام کنید تا سند داشته و طبق آن بتوانید مالکیت خود را حفظ نمایید.
- آماده کردن نمونه ابتدایی : طرح های گوناگونی در راستای استارت آپ وجود دارند که اجرای هر یک از راه های مختلفی صورت می پذیرد. بعضی از طرح ها مثل طرح های خدماتی به نمونه ابتدایی احتیاجی نداشته اما بعضی دیگر چون طرح های آزمایشگاهی حتما باید نمونه ابتدایی داشته باشند.
- ارائه طرح به اجتماع کوچک و ارزیابی بازار : برای این کار می توانید چند مدل را ساخته و به اجتماع مورد نظر ارائه دهید و نظر آن ها را در مورد محصول جویا شوید.
- ثبت طرح و کالا : در این مرحله شما علاوه بر ثبت طرح باید کالای تولیدی خود را نیز به ثبت برسانید چرا که ثبت طرح به تنهایی برای ادعای مالکیت نسبت به کالای تولید شده کافی نیست. امکان دارد که اشخاص دیگری کالاهایی شبیه کالای شما مصرف کنند که این امر ثبت کالا را ضرورت می بخشد
- یافتن اسپانسر : این کار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا باید اسپانسر خطر سرمایه گذاری بر روی یک طرح جدید را قبول کند البته باید مدل شراکت معلوم گردد.
عوامل موفقیت یک استارت آپ
- بنیانگذاران : هر گروهی نیاز به یک سرپرست و راهنما دارد. رهبر می تواند کارهایی از قبیل تصمیم گیری، ایجاد موقعیت برای پیشرفت، مطالعه نظر سایرین، سوق دادن گروه به طرف هدفی ویژه و… را انجام می دهد. استارت آپ گرد هم آمدن افراد کنار هم و بهره بردن از دانش یکدیگر می باشد. بنابراین برگزیدن یک راهنمای خوب باعث رونق و گسترش شغل مورد نظر و موفقیت یک استارت آپ می شود.
- تیم : استارت آپ گروهی است که در پی هدف مشترک هستند. وجود انسجام و وحدت بین افراد گروه باعث توفیق آنها می شود. حمایت افراد گروه از هم در مواقع بروز مشکلات ، راه رسیدن به موفقیت را هموارتر می کند.
- تاکتیک رشد : در نظر داشتن یک استراتژی زمان شروع استارت آپ خیلی مهم است چرا که پیشرفت تیم و موفقیت یک استارت آپ را در پی دارد. هنگام نمو یک شغل این امکان وجود ندارد که خیلی زود یا خیلی دیر پیشرفت کند، همه چیز به افراد گروه بستگی دارد که به تاکتیک راه و رسیدن آن به موفقیت تلاش کنند.
- کالای استارت آپ : ممکن است که کالای تولیدی شما که از نظر خودتان قابل قبول است مورد پسند سایرین قرار نگیرد. بنابراین بعد پیشنهاد طرح باید در مورد جامعه تحقیق به عمل آورید تا ببینید نظر مردم درباره کالای مورد نظر شما چه می باشد.
- بازاریابی : این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است و موجب موفقیت یک استارت آپ می شود. یعنی اینکه کالای تولیدی خود را به دیگران معرفی کرده تا به فروش برسد. از آنجایی که اکثر مردم به دنبال کالاهای با مارک معتبر و معروف هستند، شما باید همواره سعی کنید تا این مرحله را به پیروزی پشت سر بگذارید.
دلایل شکست یک استارت آپ
*عدم درک خواسته مشتریان : زمانی می توان در زمینه استارت آپ به موفقیت رسید که کالای تولید شده با توجه به خواسته مشتری باشد. دقت داشته باشید که اشخاص چه کالاهایی را می پسندند و این کالا کدام نیاز آنها را رفع می کند.
*دقت نکردن به عکس العمل نمونه ابتدایی : هنگامی که نمونه ابتدایی را وارد بازار می کنید باید به عکس العمل افراد جامعه نسبت به کالای خود توجه نشان دهید در غیر این صورت عدم موفقیت یک استارت آپ را به دنبال دارد و با شکست مواجه می شود.
*پول دار شدن : اگر هدف شما تنها رسیدن به سود بیشتر باشد قطعا شکست خواهید خورد. چرا که دستیابی به سود زیاد نیازمند صرف زمان بیشتری است. همینطور عدم علاقه سبب می شود که دیگر افراد گروه نا امید و خسته شوند.
*عدم تجربه و تخصص : آغاز فعالیت و موفقیت یک استارت آپ به وسیله یک طرح صورت می گیرد و صاحب طرح باید آن را با روش های گوناگونی تحلیل نماید تا به یک کالای مفید دست یابد بنابراین کوشش، وقت گذاشتن، کمک گرفتن از افراد ماهر و آموختن علم در این زمینه ضروری است در غیر این صورت مانع موفقیت یک استارت آپ می شود.
*قادر نبودن جهت جذب سرمایه : یافتن یک اسپانسر خوب با توجه به طرح مورد نظر باعث می شود که خیلی از مسائل مالی را پشت سر بگذارید. افزودن به بودجه در گام های بعدی سبب موفقیت یک استارت آپ می شود.
* راهنما و گروه ضعیف : برگزیدن افراد گروه تنها نباید بر مبنای مهارت علمی و مهارت بازاریابی باشد بالعکس باید افراد گروه با یکدیگر متحد باشند تا موجب موفقیت یک استارت آپ شوند.
سخن پایانی
استارت آپ ها از گذشته تا به امروزه قسمت زیادی از فعالیت اقتصادی ما را شامل می شود. بنابراین استارت آپ کاری اقتصادی است که هدف آن رفع خواسته های متقاضیان و نگرشی قابل اندازه گیری بر پایه تکنولوژی های تازه می باشد، بنابراین تنها یک رخداد یا همایش کارآفرینی نیست. همچنین هر کمپانی نو ظهوری را که در فضای مجازی فعالیت دارند نمیتوان آن را یک استارت آپ نامید. به طور کلی استارت آپ یک سازمان انسانی که برای ارائه کالا یا خدمات تازه ای که دائمی نیست به وجود آمده است و فعالیت مردان در این زمینه بیشتر از زنان می باشد.